Yoshio Nakajima – Resa med solen

Yoshio Nakajima

Visades 1 oktober 2022-12 mars 2023.

Yoshio Nakajima är konstnären som flydde den japanska landsbygden för att följa sin konstnärsdröm. Idag bor han i Helsingborg, är internationellt verksam och i oktober öppnar han hittills största utställning på Dunkers kulturhus i Helsingborg.

Yoshios konstnärskap rör sig i fluxuskretsar och likheter till John Cage, Yoko Ono och legendariska avantgardgruppen Gutai syns i penseldragen som ofta kompletteras med färgrik performancekonst.

Yoshio Nakajima föddes i byn Kawamoto på den japanska landsbygden. Han rymde hemifrån redan som fjortonåring för att fullfölja sin plan på att bli konstnär. Redan som sjuttonåring deltog han på utställningar och han rör sig i fluxuskretsar där han kommer i kontakt med storheter som John Cage, Yoko Ono och legendariska avantgardgruppen Gutai från Japan.

1964 liftar Yoshio till Europa och han blir antagen på både Rotterdams och Antwerpens konstakademi. Han blir snabbt en del av det framträdande konstlivet och kommer i kontakt med konstnärer som Joseph Beuys, Wolf Vostell, Allan Kaprow, Robert Rauschenberg, Yayoi Kusama, Lucio Fontana, Anger Jorn och Panamarenko.

Under en resa till Sverige 1966 blir Yoshio kvar i landet på grund av familjeskäl. Han antas sedan på konsthögskolan Valand i Göteborg som den första utländska eleven någonsin. Under den här perioden var den svenska konstlivet, som på många andra håll i världen, starkt polariserad. Men Valand utgjorde ett nav i ett då omtalat vitalt konstliv i Göteborg med happenings, performancekonst och konceptkonst, vilket passade Yoshio mycket väl.

Tillsammans med andra konstnärer flyttade sedan Yoshio till den lilla byn Ubbeboda, beläget mellan Skåne och Småland. Konstnärerna arbetade aktivt med att inkludera byborna i deras konstnärskap. Man arrangerade till exempel kurser för barn. Ubbeboda-perioden är delvis en underskattad tid i 1970-talets konsthistoria men fick också stor betydelse på flera plan. Kanske allra mest för Ubbebodasymposiet som var en sejour som pågick i 100 dagar med inbjudna konstnärer från Tyskland, Japan, USA, Polen, Danmark med flera.

Efter Ubbeboda hamnade Nakajima i Helsingborg där han i decennier fortsatt att göra konst och hitta samarbeten både i Sverige och internationellt. 2003 flyttade Yoshio till Raus stenkärlsfabrik, som han tog över och fortfarande driver med strävan att stötta och bevara det historiska och den kulturellt berikade fabriken.

I ett ständigt sökande efter nya möjligheter har Yoshio byggt sitt eget konstnärliga universum. Men hans ständiga sökande till trots finns det en sak som stadigt karaktäriseras i hans konstnärskap – det gemensamma och en tro på individen och människan. En optimistisk konstnär för vår tid.

Utställningen är producerad av Dunkers kulturhus och sker i nära samarbete med konstnären och familjen.

Information in English.