Guide: Yoshio Nakajima – Resa med solen

Yoshio Nakajima är konstnären som flydde den japanska landsbygden för att följa sin konstnärsdröm. Idag bor han i Helsingborg, är internationellt verksam och i oktober öppnar han hittills största utställning på Dunkers kulturhus i Helsingborg.

Yoshios konstnärskap rör sig i fluxuskretsar och likheter till John Cage, Yoko Ono och legendariska avantgardgruppen Gutai syns i penseldragen som ofta kompletteras med färgrik performancekonst.

I ett ständigt sökande efter nya möjligheter har Yoshio byggt sitt eget konstnärliga universum. Men hans ständiga sökande till trots finns det en sak som stadigt karaktäriseras i hans konstnärskap – det gemensamma och en tro på individen och människan. En optimistisk konstnär för vår tid.

Utställningen är producerad av Dunkers kulturhus och sker i nära samarbete med konstnären och familjen.