Nu är det jul igen – Carl Larsson

Nu är det jul igen - Carl Larsson

Nu är det jul igen är en målning från 1907 av den svenske konstnären Carl Larsson. Den monumentala triptyken föreställer familjen Larssons julfrukost på Lilla Hyttnäs i Sundborn 1906. Målningen i olja föregicks av en mindre version i akvarell och flera närstudier. Målningen köptes av Helsingborgs museum 1908 direkt av konstnären.

Interiör från Carl Larssons hem i julstämning. Triptyk. Oljemålning på duk inom vitmålad enkel träram. Motiv enligt beskrivning: ”Carl Larssons målning, Nu är det jul igen, skildrar julfirande i Dalarna vid 1900-talets början.” Det är julfrukosten på julafton 1906 i den stora ateljén i familjens hem, Lilla Hyttnäs, i Sundborn som skildras. Julbordet är dukat och granen tänd. Carl Larsson själv vänder ryggen till och ser ut genom fönstret. Bland familjemedlemmarna i färgglada folkdräkter har han placerat in jungfru Maria och Jesusbarnet. Målningen, som tillkom 1907, är ett av Carl Larssons mest omtyckta verk.

”Den stora målningen, rik på detaljer, visar hur den Larssonska julfrukosten, som intogs i ateljén i Lilla Hyttnäs, kunde gå till. Personerna är, från vänster till höger: köksan Hilma Sundgren; Kersti Kvarnberg, hustru till rättaren på Spadarvet, sitter på spiselkanten; mannen i länstolen är Carl Larssons far Olof. Vid sidan om honom står Karin Larsson, Lilla Brita sitter vid flygeln medan Suzanne och Pontus fyller sina tallrikar på motsatta sidan av bordet. Erik Kvarnberg, rättaren, är julen till ära klädd i Bodadräkt. Flickan i den tomteröda klänningen är Kersti. Kokerskan Anna Arnbom i Sundbornsdräkt är på väg ut i köket för att hämta mera öl. Brita Kvarnberg, vars ryggtavla vi ser, bär också hon Bodadräkten. Den lille gossen med en smörgås i handen, helt uppslukad av de skimrade ljusen i granen, är sonen Esbjörn, sex år gammal. Bakom honom står Martina, hjälpredan, därefter Augusta som var Olof Larssons hushållerska. Granen skymmer Johan som var Spadarvets tidigare rättare. ” ur Käre Calle Larsson – Breven, prinsen och de berömda verken, Prins Eugens Waldemarsudde, 2009 sida 267.

Historik
Målningen bekostades av Malte och Elvira Sommelius donation och inköptes 1908 för 7000 kronor. Paret donerade 10 000 kronor 1903 och 10 000 kronor 1907. Målningen påbörjades julen 1906. Alla barnen var inte närvarande vid detta tillfälle utan dotter Suzanne som utbildade sig till sjuksköterska på Sophiahemmet fick målas dit något senare. Så snart Suzanne hade kommit med på målningen skickades den till Tyskland för att delta i en vandringsutställning som öppnades på Künstlerhaus Berlin i mars 1907. Målningen hade dock inte fått sitt slutgiltiga utseende. Det fanns inte några vedträn under signaturen och stolen med Johans fiol saknades. Även signaturen var annorlunda. Målningen var signerad med C.L inom cirkel och med två årtal: JULAFTON 1906 och SUNDBORN 1907.

Om Carl Larsson
Carl Larsson (1853-1919) räknas som en av de största svenska konstnärerna genom tiderna. Han föddes i Gamla Stan i Stockholm och studerade vid Kungliga Konstakademin åren 1866-76. Efter studierna i Stockholm reste han till Frankrike och bosatte sig i Grèz-sur-Loing, dit också andra konstnärer sökte sig. I Frankrike träffade han sin blivande maka Karin Bergöö, som också var konstnär och kom att betyda mycket för hans produktion.
Redan under studieåren försörjde han sig som fotoretuschör och som tecknare i pressen. Det var också under studietiden som Larsson lärde känna Anders Zorn och Bruno Liljefors, de tre tillsammans brukade kallas för ABC-konstnärerna. I slutet av 1880-talet fick Carl och Karin ”Lilla Hyttnäs” i Sundborn utanför Falun av Karins far och det är där Carl Larssons mest kända akvareller som skildrar hans familj kommer till. Motiven föreställer ofta soliga landskap med badande och metande barn, kräftfiske, måltider i det gröna samt interiörscener. Larsson är bland annat representerad i Nationalmuseum där väggmålningen ”Gustav Vasas intåg i Stockholm” och ”Midvinterblot” fyller trapphallen.

Fick du hjälp av informationen på sidan?