21 november 2024, 18:00 - 19:15

Snacka konst: När konsten blir geopolitisk softpower

Konsten är numera en global angelägenhet. Uppåt tusen påkostade konstmuseer har tillkommit globalt sedan milleniet. Ett fungerande samspel mellan regionalt och nationellt och ett globalt konst- och kulturliv kan bidra till regionens utveckling både ekonomiskt och socialt, men också politiskt. Ribban höjs, konkurrensen ökar och insatserna blir allt högre. Har nordvästra Skånes konstliv en chans på en global arena? Vad krävs?

Kvällens föreläsare är Martin Schibli. Han är curator och konstvetare med stor erfarenhet kring konstvärldens funktionssätt och dess utveckling globalt. Han har kuraterat en mängd utställningar utanför Sverige. Martin Schibli är till vardags även utställningsproducent på Dunkers kulturhus och har bland annat kuraterat utställningen Resa med Solen med Yoshio Nakajima.

Snacka konst är ett samarbete med Helsingborg konstförening.

När: 21 november 18.00–19.15
Plats: Atriet, Dunkers kulturhus