Grafisk konst från Atelje Larsen: Lennart Aschenbrenner

Dunkers kulturhus har ett samarbete med Atelje Larsen i Helsingborg, efter jubileumsutställningen ”Under stor press” 2011. Publiken möter en konstnär i taget, av högsta internationella klass, vars grafik presenteras en gång i månaden, i den södra delen av entréplanet.

Lennart Aschenbrenner är en svensk bild konstnär, grafiker och skulptör. Han är född i Perstorp 1943 och studerade vid Skånska målar­skolan och Konstakademien i Stockholm under 1960-talet. Genom separatutställningar runt om i Europa och inköp av verk till ett 10-tal museer har Aschenbrenner erövrat en egen plats i konstsverige. Aschenbrenner är sedan 1992 bosatt i Nice.

Lennart Aschenbrenner arbetar ofta med fragment och collage. Hans verk i vitt skilda tekniker innehåller detaljen vi går förbi. Aschenbrenner iakttar och avbildar vardagens föremål, särskilt de som är förknippade med kläder, kön och identitet. Under 1970-talet började han skapa stora målningar föreställande kuvert, som blev mycket uppmärksammade.

1982 började Lennart Aschenbrenner arbeta med koppargrafik hos Ole Larsen i Helsingborg:
”Varje tryckmetod har sina begränsningar och sina specifika kvaliteter som det gäller att komma underfund med och använda sig av. Det är ett privilegium för mig att kunna gå till en grafikverkstad och utnyttja all den yrkeskunskap som finns samlat där.

I grafikverkstaden har jag någon att samarbeta med, pröva idéer och uttryck tillsammans med. En tryckare är inte bara en person som utför en uppgift jag förelagt honom, han är också det öga som tittar över min axel på bilden i vardande. Redan under arbetets gång har jag en betraktare, ibland besvärande men oftast stimulerande.

Det är viktigt för mig att arbetsprocessen i grafikverkstaden är den samma som i min egen ateljé. Jag kommer inte till Ole med en förlaga som ska transkriberas till en etsning. Jag strävar efter att bilden skall födas där, att det konstnärliga avstampet sker just där, just då. Mina tryckare är mina vänner. Vi strävar mot samma mål.”