Välkommen hem till 1972 på Drottninghög

30 maj-18 december 2022

Vem hade kunnat ana att en lägenhet från 1972 skulle bli en av de stora framgångarna på innovationsmässan H22 City Expo? Nu fortsätter framgångssagan genom att vi håller lägenheten på Drottninghög öppen varje lördag och söndag mellan 1 oktober–18 december. Kom förbi för att se hur man hade det då, för att dela historier eller för att prata mer om vad ett museum kan vara för något. Om du gillar inredning, formgivning och retrodesign från 1970-talet ska du verkligen inte missa ett besök i lägenheten.

Kanske minns du ditt eget 1972 eller så blir det första gången som du besöker 1972. Lägenheten är utrustad med tidsenliga tapeter, nybonat parkettgolv, ryamattor och en tv med två kanaler. Här finns inga montrar och inga skyltar med information om att du inte får lov att röra utställningsobjekten. Snarare tvärtom. Här befinner du dig mitt i historien och du kan vila en stund i soffan, titta på tv, bläddra i fotoalbumen, läsa tidningen, kika i köksskåpen eller samtala kring köksbordet med andra tidsresenärer. Se bara till att inte fastna i 1970-talet … det är länt hänt.

Julmys 1972

År 1969 stod ett nytt bostadsområde klart i Helsingborg. Drottninghög var Helsingborgs första miljonprogramsområde, den tidens innovativa stadsutvecklingsprojekt. Alla lägenheter hade WC, välutrustade kök med spis, kyl och frys samt balkong eller altan för alla. Telefonjack och tv-antennuttag likaså. Till Drottninghögs nybyggda lägenheter flyttade människor från andra delar av staden, landet och även världen. Då som nu. Somliga flyttade från lägenheter i centrala Helsingborg som saknade både toalett och bad- och duschmöjligheter.

Lägenhetsmuseet är skapat tillsammans med tidigare boende och boende på Drottninghög.