Through the Eyes of Nathalia Edenmont – Helsingborgs museers samling

5 november 2016 – 19 mars 2017

Nakna kroppar, färgglada fjärilar, döda djur och vackra blomsterarrangemang, allt noggrant arrangerat i motiv som påminner om klassiskt måleri. Nathalia Edenmonts konstverk väcker känslor, skapar diskussioner och lämnar få oberörda. Hennes konstnärskap har en nästan fysisk påverkan på betraktaren. Orädd och med omättlig nyfikenhet tar hon sig an ämnen som menstruation och tonårens spirande sexualitet. Genom sin egen personliga historia undersöker Nathalia Edenmont erfarenheten av att vara kvinna, och uttrycker detta genom fotografi.

I anslutning till Nathalia Edenmonts fotoverk visas även föremål ur Helsingborgs museers samling upp. Curator Michelle Marie Roy, antikvarie Birgitta Witting och konservatorer på Helsingborgs museer har valt ut föremål ur samlingen som kommer att presenteras runt omkring hennes egen konst. Föremålen som valts har tydliga referenser till Nathalia Edenmonts liv och konstnärskap vilket gör att föremålen sätts i ett helt nytt sammanhang. Tidigare har Dunkers kulturhus låtit konstnären Mark Dion arbeta med samlingarna. Då var perspektivet samlandets historia. Med Nathalia Edenmont blir det ur ett tydligt kvinnoperspektiv.

Om Helsingborgs museers samling

Helsingborgs museers samling omfattar allt från konstverk och arkeologiska artefakter till zoologiska exemplar. Den ska spegla nordvästskåningarnas historia från stenålder till nutid. Däremot har presentationen av samlingen historiskt sett dominerats av ett manligt perspektiv, men en förändring är på gång. Denna utställning skänker möjligheten att presentera ett kvinnligt perspektiv via nya texter och ett urval av föremål, av vilka en del aldrig tidigare har visats. Ytterligare föremål ur samlingen kan ses på Kulturmagasinet och på Dunkers kulturhus på första våningen i utställningen På gränsen.

Utställningen är producerad av Dunkers kulturhus. Utställningstexter och audioguide finns på svenska och engelska.

Plats: Utställningshall 2