Thriving/ Frodas under Helsingborg Pride 2022

Visades 16 juni – 1 juli 2022

Utställning av skisser, kollage och målningar från workshops som Dunkers kulturhus residenskonstnär Sahar Al Khateeb har gjort tillsammans med ungdomar från Ung HBTQ/ HBG och deras ledare Mac Velasquez. Utställningen är en del av Dunkers kulturhus Pride House 17 juni.

Under januari-mars 2022 arbetade Sahar Al Khateeb med sin konst i Helsingborg. Sahar Al Khateeb är en palestinsk konstnär, utbildad på internationella konstakademin i Palestina och vid Konstfack i Stockholm. Hen skapar med installationer av begagnade stolar. Konsten behandlar frågor om individen och gruppen, särskilt minoritetspositionen. Så berättar hen om mötet med ungdomsgruppen:

“Att träffas på Mötesplats Kalifornia känns hemma. Jag hörde de unga dela med sig av sina erfarenheter av kön och identitet – av att bli inkluderade och exkluderade från samhället. Jag ser självporträtt fyllda av liv och av frågor.”

Utställning i samarbete mellan Spektra och Ung HBTQ/ HBG. Ingår i Helsingborg Pride 2022 och är del av Dunkers kulturhus Pride House 17 juni.