Självporträtt – 10-årsjubileum Fotoskolan Munka

9 september – 9 oktober 2022

Dunkers kulturhus och Fotoskolan Munka har samarbetat i tio år. Samarbetet har gjort det möjligt för samtliga avgångsklasser att visa sitt examensarbete i en utställningshall på Dunkers kulturhus. För att fira tioårsjubileet visar Fotoskolan Munka och Dunkers kulturhus verk av elever som har genomfört en konstnärlig fotoutbildning på Munka Folkhögskola under åren 2012–2022.

Självporträtt – 10-årsjubileum Fotoskolan Munka

Att fotografera eller att måla ett självporträtt är en klassisk uppgift för fotografer och konstnärer. Genom att titta på sig själv kan de avbilda sig själva. De är här. De många självporträtten tillsammans blir ett vi. Helt plötsligt tittar vi på varandra och vi tittar tillbaka. I den här utställningen visas verk av elever som har genomfört en konstnärlig fotoutbildning på Munka Folkhögskola under åren 2012–2022. Utställningen visar på entréplan och har fri entré.

Fotoskolan Munka
Fotoskolan Munka är en ettårig konstnärlig fotoutbildning på Munka Folkhögskola i Munka Ljungby. Utbildningen består av verktygskurser i bland annat digital bild, analog bild och ljuslära; tematiska uppgifter, eget projektarbete, foto- och konsthistoria, utställnings- och presentationsteknik. Stor vikt läggs på bildsamtal, bildanalys och att utveckla det  personliga bildspråket.