Nordisk Salong 2021 – en samtida utställning

3 december 2021 – 3 april 2022

De nordiska länderna har starka band och många beröringspunkter, men alla har givetvis också sin särprägel. Det gäller på en rad områden, även inom konstens värld. Den jurybedömda utställningen Nordisk Salong 2021 har som ambition att visa den samtida nordiska konsten med alla sina olika uttryck. Inbjudan till open call gick till konstnärer boende och verksamma i Sverige, Danmark, Finland, Norge, Island, Grönland, Färöarna och Åland.

Nordisk salong är en praktfull historia – bättre än Liljevalchs

Carolina Söderholm är djupt imponerad av den nordiska konstmönstringen på Dunkers kulturhus.
Läs mer: Helsingborgs dagblad 6 december 2021

Det är tredje gången som en nordisk salong arrangeras i Helsingborg. De tidigare salongerna ägde rum 2014 och 2017, och rönte stort intresse bland både konstnärer och publik.

Juryns pris tilldelas den danska konstnären Karin von Schantz.

Nordisk salong är ett samarbete mellan Helsingborgs konstförening och Dunkers kulturhus.

Rekord i antal ansökningar

Antalet ansökningar till årets Nordisk salong slog rekord. Jämfört med föregående salong skickade sökte nästan dubbelt så många konstnärer från hela Norden in bidrag. Av 2396 ansökningar har nu 66 konstnärer valts ut att delta i Nordisk Salong 2021. En fullständig förteckning över antagna konstnärer finns nu på Nordisk Salongs webbplats samt nedan.

Både Martin Schibli, utställningsproducent på Dunkers kulturhus, och Ulf Hedén, ordförande i Helsingborgs konstförening, är överens om att juryn har gjort ett helt eget urval som känns enhetligt och att det skall bli spännande att hänga utställningen.

För mer information gå till www.nordisksalong.se

Juryn för Nordisk Salong 2021 består av:

• Pontus Kyander, Finland
  • Helene Nyborg Bay, Danmark
  • Svein Ingvoll Pedersen, Norge
  • Kristín Dagmar Jóhannesdóttir, Island. Ersätter Ólöf Kristín Sigurðardóttir.