Konsten att skapa hållbarhet – en liten utställning med betydande innehåll

Hållbarhet

Varje dag slängs mängder av funktionella föremål på tippen, samtidigt som våra hem fylls på med nya. Detta får negativa konsekvenser för både klimatet och miljön. Utställningen vill bidra till reflektion om vår konsumtion och lyfta fram några av de vardagliga, användbara saker som ofta kastas bort.

Ibland är det enkelt att göra skillnad. Behåller du med?

På utställningen visas ett konstverk av Helena Björkqvist, skapat av vardagsföremål som lämnats på Återbruket i Helsingborg. Verket är en berättelse om konsumtion, drivkrafter och förhållandet till vår planet. Besökaren kan ta del av kampanjaffischer som designats av gymnasieelever i årskurs 3 från Nicolaiskolan. Budskapet är att behålla och fortsätta använda funktionsdugliga produkter istället för att slänga och köpa nytt. Här finns även fotografier av Frida Andersson där vardagen skildras genom arrangemang som överraskar och trotsar det förväntade.
Med utgångspunkt i utställningen går det också att göra en digital tidsresa bland äldre föremål som finns i Helsingborgs museisamling.

Vad: utställningen Konsten att skapa hållbarhet
När: 5 – 22 oktober
Var: atriet, Dunkers kulturhus