Keep the storm at bay – Tomas Gilljam

19 maj – 20 augusti 2017

Keep the storm at bay är ett videobaserat projekt som sätter relationen mellan människa, natur och historia i fokus.

Allt utgår från två liknande fotografier, ett från 1931 och ett från 1962. Två personer befinner sig vid ett tält i skogen och arbetar med att försöka återskapa situationen som fotografierna avbildar. De misslyckas ständigt. Ett fiktivt filmteam träder in, de korrigerar och instruerar. De börjar om.

Genom att arbeta med upprepningar och omtagningar i relation till ett behov av förankring och igenkännande framträder frågor kring arv, tillhörighet och ursprung.

Keep the storm at bay, video med ljud, ca 30 minuter, 2015–2107.

Konstnären Tomas Gilljam arbetar främst med video och installation. 2007 ställde han ut på Dunkers kulturhus i utställningen ”Kontrast – fokus på skånska konstnärer”.

Tomas Gilljam undersöker samhällets och individens behov av repetition och kontroll i försök att skapa trygghet. I senare arbete har han fokuserat på hur användningen av dessa aktiviteter snarare tycks urholka en trygghet istället för att befästa den.

Tomas Gilljams videoverk blir en del av Dunkers kulturhus Fotosommar tillsammans med utställningarna ITALIA – fotografi av Anders Petersen, Lorenzo Castore och Martin Bogren, Bending Reality – Erik Johansson och Fotograf Nelly Gunnarsson. Även med koppling till de tre fotobiennalerna i Malmö, Köpenhamn och Landskrona.

Plats: entréplan