Jorden runt på 80 souvenirer

Visades 28 juni-1 oktober 2023.

Vad har en kaffemugg från Tjernobyl gemensamt med en dalahäst från Danmark? Jo, i sommar möts de på Dunkers kulturhus tillsammans med 78 andra souvenirer i utställningen Jorden runt på 80 souvenirer. Välkommen in att slå dig ner i en solstol och njut av spännande resminnen från jordens alla hörn.

Vad är en souvenir och varför väljer man att ta hem just det föremålet från besök i både nära och fjärran länder? Varför tillverkar man ens Berlinmuren i choklad? Och varför dras vi egentligen till alla dessa kylskåpsmagneter? I den här fullspäckade destinationsutställningen får du ta del av makalösa resminnen, berättelser och anekdoter från hela världen.

I utställningen visas föremål från Helsingborgs museums samling tillsammans med souvenirer som lånats in från reseglada helsingborgare. Vissa av souvenirerna är vackra, andra är märkliga, några är roliga, svåra och även lite smått knasiga.

– Tanken med utställningen är, förutom att skapa en upplevelse med wow-faktor är att bjuda in alla besökare till en värld som visar på både humor och inspiration. Helt enkelt att visa en utställning med glädje och humor, säger utställningsproducenten Anna-Carin Norén.