ITALIA – fotografi av Anders Petersen, Lorenzo Castore och Martin Bogren

21 april – 3 september 2017

Stämningsfulla svartvita fotografier av tre internationellt kända fotografer. ITALIA är en poetisk berättelse i svartvitt.

Anders Petersen, Lorenzo Castore och Martin Bogren ger publiken vardagsbilder från Italien utifrån tre fotografiska temperament och perspektiv. Resultatet är en skildring av Italien som ligger långt borta från klichéerna.

Anders Petersen har fotograferat i Italien sedan 1980-talet och är nestor inom internationell fotografi. Lorenzo Castore är filmare och fotograf med ursprung i Italien men med fotografiska skildringar från olika delar av världen. Martin Bogren är fotografen som gått nära inpå sin egen uppväxt i Skåne samtidigt som han med kameran mött människor på avlägsna platser. De är eniga om att fotografi är liv. Och att fotografiet är fotografens personliga berättelse.

Anders Petersen, Lorenzo Castore och Martin Bogren arbetar alla i en tradition präglad av Christer Strömholm (1918-2002). Christer Strömholms fotografiska berättarspråk har gett influenser till flera generationers fotografer, i korthet kan det beskrivas som varmt humanistiskt gatufotografi. 2014 visade Dunkers kulturhus en stor retrospektiv utställning med Christers Strömholms verk, CHR – POST SCRIPTUM. ITALIA knyter an till den utställningen och till Dunkers kulturhus fleråriga utställningstradition av svartvitt fotografi.

Utställningen är producerad av Dunkers kulturhus med stöd av Italienska kulturinstitutet ”CM Lerici”

Tack till: Mediaverkstaden och Konstnärsnämnden

Plats: Utställningshall 2