HBG Stories – bilden av Helsingborg

15 oktober – 15 november 2020

HBG Stories är mer än ett magasin, det är ett koncept. Fotoutställningen HBG Stories visar olika fotografers bilder som speglar Helsingborg.

Under sommaren uppmanades stadens fotografer – både proffs och amatörer – att skicka in sin bild av Helsingborg. En jury valde ut 25 bidrag som nu ställs ut i nyrenoverade lokaler på entréplan i Dunkers kulturhus. Juryn hade lite över 150 bidrag att syna. Så här säger fotografen Kristina Eldon tillika juryns ordförande om urvalet:

– Vi i juryn har fått glädjen att via ett gemensamt arbete erbjudas en inblick i helsingborgarnas eget Helsingborg, dess människor och vardagsliv, miljö och många skiftande aktiviteter. Vi har både fått se och läsa om fascinerande livsöden, om vardagliga händelser, filosofiska reflexioner, glädje och en stor portion nyfikenhet. En unik möjlighet att skåda rakt in i helsingborgarnas vardag, stora som små händelser. Det har varit svårt att välja i detta fantastiskt rika material med många bilder av hög kvalitet. Klart är att alla i inlämnade foton visar prov på stort engagemang för staden, dess miljö och människor. Det har varit ett nöje att få medverka i detta projekt.

Juryns medlemmar:

Kristina Eldon – Juryordförande – Fotograf
Herbert Tinz – fd bildchef Helsingborgs dagblad, journalist och verksamhetschef fontänhuset Malmö
Alexandra Lige Berglund – Projektledare BoostHbg och fotograf
Anna Bank – Fotograf Helsingborgs museer
David Lindman – Storyteller Helsingborg stad och ansvarig för magasinet hbg stories
Anna-Carin Norén – Utställningsproducent Dunkers kulturhus

Samarbetspartners: Hbg Stories