H55 och Ung Svensk Form 2022

Visades 30 maj – 3 juli 2022

Under H22 City Expo utökar vi våra utställningsytor och tar den legendariska H55-paviljongen i anspråk. Under samma tak har du möjlighet att se dåtiden, nutiden och framtidens främsta inom design, hantverk och arkitektur. Det blir två utställningar och flera programpunkter i en och samma lokal.

H55

H55 var det första stora utställningsarrangemanget i Helsingborg sedan Industri- och slöjdutställningen 1903. Syftet var att inom konstindustri, heminredning och bostadsutformning visa vad som hänt sedan Stockholmsutställningen 1930 och samtidigt blicka framåt. Det fanns en medveten anknytning till idén om konstnärens nära samarbete med fabrikerna och produceringen av formgivna vardagsföremål av hög kvalitet tillgängliga för alla.

H55

Tillsammans med föremål ur Helsingborgs museisamling och Rolf Sjölanders H55-modell ser vi tillbaka till 1955 års konstindustriella bostadsutställning i Helsingborg. Utställningen tilldrog sig stor nationell och internationell uppmärksamhet och arrangerades av staden och Svenska Slöjdföreningen, numera Föreningen Svensk Form.

Den här delen av hemsidan visar innehåll från YouTube. Genom att fortsätta godkänner du GDPR och Sekretesspolicyn.

Inför mötet med utställningen Ung Svensk Form 2022 och framtidens formspråk presenteras minnet av H55 och tidens uttryck för det moderna samhälles materiella form.

Utställningen görs i samarbete med Helsingborgs museum.

Ung Svensk Form 2022

Ung Svensk Form visar det senaste och mest innovativa inom ung, svensk formgivning. Det är ett forum där möten mellan formgivare, producenter och publik uppstår. I utställningen Ung Svensk Form 2022 lyfts behovet av att skapa och undersöka fritt, utan krav på anpassning till marknaden.

Ung Svensk Form är en årlig jurybedömd utmärkelse och vandringsutställning med syfte att öka och bredda kunskapen om ung och nyskapande svensk formgivning. Med hantverksskicklighet och materialkänsla visas här vad som pågår inom det senaste av ung, svensk design och formgivning.

Ett flertal stipendier delas ut till utvalda formgivare som särskilt utmärkt sig. Många av tidigare års deltagande formgivare är numera väl etablerade inom sina respektive områden.

Utställningen Ung Svensk Form 2022 är en samproduktion mellan Svensk Form och IKEA Museum. Projektet genomförs i samarbete med Kulturhuset Stadsteatern, Malmö stad och en lång rad utställningsarrangörer och stipendiegivare.

Båda utställningarna ingick i Dunkers kulturhus verksamhet och var en del av H22 City Expo.