Grafisk konst från Atelje Larsen: Cris Gianakos – Geometrics

19 januari – 26 februari 2017

Dunkers kulturhus inleder på nytt ett samarbete med Atelje Larsen i Helsingborg, efter den stora och vackra jubileumsutställningen ”Under stor press” 2011. Denna gång möter vi en konstnär i taget, av högsta internationella klass, vars grafik presenteras en gång i månaden, i den södra delen av entréplanet.

Cris Gianakos ingår sedan sextiotalet i New York konstavantgarde, ständigt aktiv på den minimalistiska och abstrakt expressionistiska scenen. Hans konst rör sig med lätthet mellan skulptur, installationer och måleri, med fokus på geometriska former relaterade till urbana landskap och arkitektur.

Cris Gianakos, född 1934 i New York, studerade konst på School of Visual Arts, men är mestadels självlärd. På sextiotalet började han experimentera med det som fortfarande är centralt i hans konst: enkla geometriska former tillämpade på, men också abstraherade från, det urbana landskapet. En mycket omtalad installation genomfördes vid en korsning i Central Park 1969. Gianakos spred mjöl på asfalten i form av ett gigantiskt X och lät cyklister och fotgängare som passerade över mjölet ändra formen på ett slumpartat sätt.

Cris Gianakos är representerad i samlingarna på Museum of Modern Art, Smithsonian och Brooklyn Museum of Art i USA, men hans arbete ingår också i flera svenska samlingar, såsom Moderna Museet, Göteborgs konstmuseum och Malmö konstmuseum.

Plats: entréplan