Grafisk konst från Atelje Larsen: Astrid Sylwan – SÖKLJUS

28 april – 18 juni 2017

Dunkers kulturhus har ett samarbete med Atelje Larsen i Helsingborg, efter jubileumsutställningen ”Under stor press” 2011. Publiken möter en konstnär i taget, av högsta internationella klass, vars grafik presenteras en gång i månaden, i den södra delen av entréplanet.

Astrid Sylwan, född 1970 i Antwerpen, är en svensk målare verksam i Stockholm. Sedan sin examen i fri konst vid Konstfack 2005 har Astrid Sylwan lämnat starka avtryck i den svenska samtidskonsten, bland annat genom en mängd utställningar. Hon finns representerad vid institutioner som Moderna Museet, Malmö konstmuseum och Statens konstråd. Hon har under de senaste åren gjort flera större offentliga utsmyckningar, bland annat för den nya Citybanan i Stockholm. Astrid Sylwan representeras av Galleri Andersson/Sandström.

Astrid Sylwan arbetar främst med abstrakt, färgstarkt och storskaligt måleri. Men även med skulpturer, akvareller och grafik. Kraftfulla, färgstarka och imaginära former som skapar en dynamik som blir påtagligt fysisk för betraktaren.

Astrid Sylwan hittar sin inspiration i det mesta; andra konstnärskap, naturen eller musik: – ”Mina verk är nästan som dagboksanteckningar. Jag rensar ner alla intryck i mina målningar. De är ett avtryck av vad jag upplevt och var jag är i livet.”

På Dunkers kulturhus ställs tre monotypier (100 cm x 180 cm) ut med titel ”Sökljus”.

Plats: entréplan