Emma Pihlwret – Skulpterad av eld och aska

Emma Pihlwret med utställningen Skapad ur eld och aska på Dunkers kulturhus

Emma Pihlwret är nybliven student och kommer från Billeberga. Ända sedan hon var liten har hon haft ett stort öga för detaljer och ur detta föddes intresset för fotografering. Fotografering är för närvarande Emma Pihlwrets hobby, med förhoppning om en karriär inom det i framtiden.

I denna utställning, Skulpterad av eld och aska, visar Emma Pihlwret upp det vackra men också karga och dramatiska landskap som den spanska ön Lanzarote har att erbjuda. Lanzarote är den fjärde största kanarieön och ligger 125 kilometer utanför Afrikas nordvästra kust. Det ursprungliga namnet på ön var Tyterogakat, vilket senare har översatts till Den brända ön. Landskapet på Lanzarotes jämförs även ofta med det på planeten Mars eftersom ön är täckt av aska, svart sand och vulkaner, röda som svarta.

När: 18–28 januari 2024
Var: spektraväggen, Dunkers kulturhus