Carbon Ruins – utställning om fossileran

15 oktober – 15 november 2020

Året är 2053 och utställningen Carbon Ruins har precis invigts, en utställning som firar att den globala nollvisionen av koldioxidutsläpp nåddes tre år tidigare, 2050. Sverige var det första landet i världen att gå ur den fossila eran, som pågick mellan 1849-2049.

Vi förflyttar oss raskt till år 2053. Blunda i ett par sekunder och föreställ dig att du, eller ett barn eller någons barnbarn, är 33 år äldre. Vad har ni upplevt? Vilken resa har du gjort? Och vad har världen hunnit gå igenom under dessa år? Det här är vad utställningen handlar om. Det är en utställning som placerar dig som betraktare i framtiden.

I en gammal Amerikakoffert visar vi föremål från en svunnen tid – vår nutid. Kan du tänka dig att hårdplast i leksaker och konstgräs på fotbollsplaner hörde vardagen till på det gamla goda 20-talet? Carbon Ruins får dig att fundera och drömma. Genom att besöka framtiden kan vi se med nya ögon på våra liv och vår omvärld.

En resa som även är högst påtaglig för själva utställningen. Den vandrar genom Helsingborgs stad – från Fredriksdal museer och trädgårdar vidare till Habiteum, Dunkers kulturhus, Idé A Drottninghög och Helsingborgs stadsbibliotek innan den reser hem till Lunds Universitet igen. För ett mer detaljerat program surfa in på respektive utställningsplats: www.fredriksdal.se, www.habiteum.se, www.bibliotekfh.se.

Utställningen är skapad av Lunds Universitets tankesmedja LU Futura tillsammans med Narrating Climate Futures och Climaginaries.