Camilla Thulin – kostymer, korsetter och Army of Lovers

18 juni – 9 oktober 2016

Camilla Thulin har som kostymör en lång relation till scenen. I utställningen får vi bekanta oss med hennes korsetter, vurm för vintage och folklore, samt bjuds på en inblick i kostymörens vardag.
Camilla Thulin har genom sitt arbete som kostymör en lång relation till scenen. Via ett antal olika tablåer i utställningen på Dunkers kulturhus får vi bekanta oss med hennes korsetter, vurm för vintage och folklore, samt bjuds på en inblick i kostymörens vardag. Utöver kostymer från uppsättningar på Stadsteatern i Stockholm och scener som Malmö Operan och Göteborgs Operan presenteras dramatiska kostymer burna av bland annat Sarah Dawn Finer och Malena Ernman. I utställningen möter vi även Army of Lovers, gruppen som bildades vid 1980-talets mitt och vars förföriska provokativa förpackning är signerad Camilla Thulin.

Redan som 10-åring började Camilla Thulin att samla på finare second handkläder. Det började med kasserade aftonklänningar från mammas och farmors garderob. Klänningarna åtföljdes  av eleganta stilettklackar som mammans väninnor visste att den unga fröken Thulin uppskattade när dessa skor hade använts klart. Hemma i det exklusiva Saltsjö-Duvnäs, strax utanför Stockholm, lästes magasinet VOGUE. Och det var ”fina märken” som gällde när det handlade om kläder, det vill säga plagg uppsydda i Märthaskolan efter franska förlagor från Dior, Balenciaga och Chanel.

Vintageplaggen krävde ett alldeles särskilt ”underrede”. Underkläder som kunde konsten att forma fram en Diors ”New Look” silhuett, med getingsmal midja och med generösa höfter. I början av 80-talet fanns dock inte sådana underplagg att finna. De gamla hederliga korsetterna, trosgördlarna och de rejäla behåarna som klarade av att lyfta och framhäva – och samtidigt var vackra – de hörde till det förflutna. De underkläder som matchade vintagestilen, hittade Camilla Thulin i second-hand butiker. Utbudet var dock magert och Camilla Thulin beslöt sig därför för att ta saken i egna händer och bli underklädesdesigner.

Det egna märket startades 1985, direkt efter studierna vid Beckmans. Underklädesmärket ”Camilla Thulin” vände sig till alla kvinnor. Ett särskilt gott öga hade (och har) Camilla Thulin till kvinnor med former à la Sophia Loren – Camilla Thulins absoluta stilideal. Underkläderna rönte stor uppmärksamhet, liksom Camilla Thulins franka åsikter som kort och gott löd: hellre en bra behå än bantning.

Modehuset ”Camilla Thulin” rymmer idag ett flertal verksamheter, i ateljén i Stockholm skräddarsys kläder till banketter, bröllop och fest. Men också vardagskläder åt nogräknade kunder. Här skapas kollektionerna som går ut till butik. I snart trettio år har Camilla Thulin med sitt team skapat kostymer till allt från operor och melodifestivaler till teaterns tilja och filmduken.

Välkomna till Camilla Thulins värld!

Utställningen är producerad av Kulturhuset Stadsteatern, Stockholm.