ART ABOVE ALL – Dana Sederowsky

18 februari – 14 maj 2017

Våren 2017 presenterar Dunkers kulturhus en av de hittills mest omfattande separatutställningarna med Dana Sederowsky – ART ABOVE ALL.

Med repetition och monotoni som konstnärlig metod undersöker och gestaltar Dana Sederowsky effektfullt olika dimensioner av att vara människa. Ofta med ett bisarrt, kraftfullt och tragikomiskt tilltal. Hon tar fasta på människans psykologi, språkets olika nyanser och betydelser, liksom livets skenbara meningslöshet.

Utifrån sitt eget strikta regelsystem regisserar och agerar Dana Sederowsky alltid själv i sina verk. Verken handlar om tid, upprepning och våra mänskliga tillkortakommanden. En central tanke är att ofrånkomliga försök och misslyckanden skapar utveckling i våra liv.

Utställningen ART ABOVE ALL innehåller ett flertal nyproducerade verk som har direkt dialog med de tidigare, liksom en unik performance och installation, The Writer, där Dana Sederowsky vid utsatta tider befinner sig i utställningshallen innesluten i arbete.

Utställningen är producerad av Dunkers kulturhus.

Plats: Utställningshall 1

Dana Sederowsky är född 1975 i Helsingborg, bor och verkar efter många år i Göteborg numera i Malmö. Hon är utbildad på Högskolan för Fotografi (1999) och Valands Konsthögskola (2006) i Göteborg. Hennes verk har visats på ett flertal platser såväl i Sverige som internationellt, till exempel Muséo de La Ciudad, Querétaro, Mexiko, BALTIC Newcastle, Center for Contemporary Art i Ekaterinburg och Moskva Ryssland, och Kaunas Biennal Litauen. Hon har haft separatutställningar på bland annat Göteborgs Konsthall, Fotografiska, Borås Konstmuseum, Göteborgs Konstmuseum samt Hasselblad Center. Hon finns representerad på Hasselbladstiftelsen, National Centre for Contemporary Art Collection, Ekaterinburg Ryssland, Göteborgs Konstmuseum och Dunkers Kulturhus Helsingborg. Dana Sederowsky är även aktuell med sin första artist’s book: monotony repetition practice, utgiven på Kerber Verlag, som kommer att finnas till försäljning i samband med utställningen.