Albin Biblom – Swedish Photography Award 2019 by Sandeng

20 oktober 2019 – 9 februari 2020

Fotoutställning Albin Biblom – Swedish Photography Award 2019 by Sandeng visas på Dunkers kulturhus under perioden 19 oktober 2019 och 9 februari 2020. Detta eftersom Albin Biblom förärades Sandengs pris Swedish Photography Award 2019.

Juryn är eniga om att Albin Biblom är en konstnär som världen behöver se. En konstnär som sätter fingret på olika slags problematik som behöver diskuteras. Och som visar var vi är på väg, genom att visa det förflutna. Fotografen och filmaren Albin Biblom verkar i en tradition av berättande konstnärer som arbetar med bilden som vittnesmål, såväl den fotografiska bilden som film. Utställningen väcker viktiga frågor kring människans komplexa relation till naturen, och om vårt behov att vilja dominera, bemästra och kontrollera vår omvärld.

Albin är född 1975 och utbildad på ICP, International Center of Photography, New York och på Gerrit Rietveld Academy, Amsterdam. Han har sitt säte i Stockholm och har haft ett stort antal utställningar, huvudsakligen i Amsterdam och Berlin. Han har under flera år konsekvent arbetat med sitt eget fotografiska universum. Med visuell styrka, en förrädisk vacker estetik och ett stort engagemang lyfter han frågor om fångenskap, kontroll och gränsen mellan att älska och äga. Men han skriver aldrig betraktaren på näsan, vi får själva ta ställning. Här finns inget svart eller vitt, inga enkla svar.

Utställningen kurateras av Dunkers producent Charlotta Jönsson i samarbete med Mia Bengtsson Plynning från juryn. I juryn ingår även Hasse Persson, Håkan Ludwigson, Nette Johansson, Cooper & Gorfer och Johan Brink. Jonas Wettre på Sandeng är juryns ordförande.

Om Sandeng och Swedish Photography Award

Sandeng grundades 2009 och är idag en av landets främsta och mest respekterade bildproducenter med uppdrag för gallerier, museer och yrkesverksamma fotografer. Målsättningen är att vara en betydande plattform för svensk och internationell fotografi. Det prestigefulla fotopriset har delats ut sedan 2018, så utställningen i Helsingborg blir den andra i ordningen.

Information in English.