Det första tape art-evenemanget i Sverige

I höst kommer korridorerna och väggarna i Dunkers kulturhus att vara fyllda med olika färgade och formade konstverk. Alla helsingborgare är välkomna att vara med och testa att göra tape Art.

Tape Art är en konstform som går 50 år tillbaka och ursprunglig kom från Tyskland. Dunkers kulturhus kommer att genomföra ett stort tape-art galleri, vilket är nytt för den svenska konstscenen. Detta kommer att hållas i en vecka under namnet Helsingborg tape week. Vem som helst kan delta gratis, men fokus ligger mest på de unga mellan 15-25 år. Man kommer att lära sig att använda flera tekniker för att skapa Tape art. Spektras Carl Nordahl är den konstnär som är initiativtagare för evenemanget. Han deltog i ett projekt i Danmark förra året, där han blev introducerat för konstformen, och valde att ta med sig den hem till Sverige.
– Tape art som konstform är lättare än man tro att göra”. säger Nordahl.

Både nybörjare och konstnärer kommer att finnas med i eventet. Det krävs inga förkunskaper, exempelvis kan man välja att göra så få detaljerade tavlor som möjlig, istället för komplicerad eller svår tape art. Det kan vara två sträckta linjer av tejp som bildar en rektangel och med lite små detaljer kan man bilda t,ex en 3-D rektangel och man kan ändra färgen på tejpen för mer spänning. Det används olika typer av material och tejp för tape arten, och den kan fungera på olika ytor som t,ex på papper, plast, glas-fönster och även som street art. Nordahl förklarar att syftet är att visa ett nytt konstuttryck för helsingborgarna. Att hitta ett nytt sätt att uttrycka sig. Dessutom är tape art en miljövänlig konstform. Därför att den använda tejpen samlas efteråt, och återvinnas, antingen som pappersåtervinning eller plaståtervinning, och väggarna förstörs inte. Han tycker att det skulle vara kul om folk kom till Dunkers kulturhuset och vill prova på.

– Ofta när man ser imponerande konst så tänker man att man inte kommer att försöka sig på det. Men detta är för alla nybörjare, så man kan komma hit och lära sig olika tekniker. Evenemanget kommer att synas inuti Dunkers kulturhus, men även ute på stan.  Helsingborg tape week kommer att presenteras efter sommaren. Men redan nu under augusti har Spektra smygstartat med workshops för att testa tekniker inom tape art.

Text: Yara Rajjoub – Spektra media
Bild: Dunkers kulturhus Spektra