Queer prom

En klassisk bal med fina kläder, dans och musik är något de flesta personer har drömt om att uppleva från t.ex olika böcker eller serier man har sätt när man var liten. Många får även chansen att uppleva det, exempelvis i form av studentbalen i Sverige. Men problemet är att alla inte får uppleva det med den rätta personen.

Som en HBTQ+ person kan det kännas väldigt obekvämt att gå på en sådan fest, särskilt med en partner. Man kanske känner att man står ut alldeles för mycket och inte passar in och man känner sig kanske inte säker nog i sin omgivning för att vara öppet om sin sexualitet. Dessa funderingar gav några helsingborgsungdomar en idé om att fixa en Queer Prom. Kvällen den 6 augusti från 18-21 kommer de att hålla en fest där man får vara den man är med dem man vill och få chansen att både slappna av, dansa, äta och bara ha det kul i en säker omgivning men också träffa nya människor inom communityt.

Queer prom är faktiskt ett av de största evenemangen som kommer att hållas på Dunkers kulturhus sedan pandemins början. Besökarna kommer att få dansa loss och få vara bland många trevliga människor och inbjudande stämning. Intresset för balen är stort, särskilt efter ett år av strikta restriktioner pga Covid-19.

Det kommer att ske många olika aktiviteter under kvällen. Och det blir dans till musik som kommer att spelas av en DJ. Det kommer även att bjudas på en variation av snacks och drycker. Alla i åldern 13-25 år, är så klart välkomna oberoende av ens kön, sexuella läggning och bakgrund och det enda kravet är att komma med sitt bästa danshumör och vara öppen för att umgås med andra människor under den härliga kvällen. Man har fortfarande chansen att anmäla sig via Instagram DM till @spektra_dkh eller mail till  spektra@helsingborg.se  – ange namn och telefonnummer.

Text: Bore Ragnarok – Spektra Media