Fönsterutställning inspirerad av Black Archives Swedens Familjearkiv

Visas 1 december 2024 – 19 januari 2025

Black Archives Swedens Familjearkiv består av material från den afrosvenska allmänhetens personliga och intima arkiv. På Dunkers kulturhus fönster mot Sundet och Sundstorget visas en utställning inspirerad av Familjearkivet med teman kopplade till familj, representation och kollektiva minnen. Fönsterutställningen kommer bestå av fotografier och poesi från en inbjuden konstnär och poet.

Med den här utställningen vill vi medverka i att stärka afrosvenskars identiteter, berättelser och erfarenheter via konstuttryck och samtal och bli en given plats för detta och för fortsatta samarbeten. Utställningen är en del av en större utställning som sker även på Kristianstad konsthall, Skånes Konstförening och Ystad konstmuseum.

Om Black Archives Sweden
Black Archives Sweden är ett samtida arkiv där arkiv möter samtidskonst. Black Archives Sweden utgår ifrån afrosvenskars erfarenheter som genom konstnärliga uttryck skapar och samlar arkivmaterial samt återaktiverar arkivet.