James Barnor: Transmissions
Black Archives Sweden presenterar James Barnor: Transmissions, en fönsterutställning som hyllar den ghananske fotografens banbrytande arbete. Utställningen är den första storskaliga presentationen av Barnors omfattande fotografiska arkiv i Sverige. Makda Embaies nyskrivna dikt, Jag minns er alla, är inspirerad av Barnors fotografier och följer utställningen genom Skåne.
Transmissions betonar Barnors inflytelserika roll i att fånga framväxande berättelser från den afrikanska kontinenten och den svarta diasporan. Utställningen bjuder in tittarna att utforska hans otroliga resa och fördjupa sig i den komplexa berättelsen om livet i den svarta diasporan, och erbjuder ett perspektiv på modern historia som ofta har förbisetts.
Genom sin lins har Barnor registrerat samhällen i förändring och hans verk är fortfarande ett kraftfullt arkiv över postkoloniala historier. Barnor är mer än en fotograf, han är en historieberättare som engagerar publiken med reflektioner kring identitet, migration och tillhörighet i en värld som blir alltmer sammanflätad. Under de senaste åren har hans arbete fått ett betydande internationellt erkännande för sin tankeväckande skildring av en kritisk tid under 1900-talet.
Utställningen utgår från Black Archives Swedens samling Familjearkivet som är inriktat på att bevara diasporans liv genom experiment, omsorg och kollektiv aktivering. Familjearkivet uppmärksammar aspekter av svart historia och nutid som ofta förbises av offentliga arkiv.
Vernissage: 1 december 14.00
Om James Barnor
James Barnors karriär sträcker sig över sex decennier och hans fotografier ger en viktig inblick i de omfattande sociala förändringarna under efterkrigstiden. Barnor föddes 1929 och blev Ghanas första tidningsfotograf, som dokumenterade landets politiska och sociala förändringar före självständigheten. År 1959 flyttade han till London, där han fångade de dynamiska liv och kulturer som människor med afrikanskt ursprung skapade i Storbritannien. Hans fotografier publicerades i Drum, ett svart livsstilsmagasin som grundades i Sydafrika 1951 och som spelade en avgörande roll i antiapartheidrörelsen. Hans fotografier från den tiden ger en sällsynt inblick i både vardagliga och anmärkningsvärda aspekter av livet i diasporan, vilket skapar en ovärderlig visuell dokumentation av skiftande identiteter hos olika afrikanska samhällsgrupper.
Om Makda Embaie
Makda Embaie (född 1994) är konstnär och poet verksam i Oslo. Hon är utbildad på Kunsthøgskolen i Oslo, Konstfack, Kungl. Konsthögskolan och Biskop Arnö Författarskola. Nationalstaten, språk, kolonialism och familj är centrala begrepp som hon utforskar genom att titta närmare på specifika egenskaper i till exempel språk via film, foto, ljud, och rumsliga installationer. Tidigare utställningar inkluderar ljudinstallationen If joy was the door, what would be the room? på Malmö konstmuseum i den Lettiska Samlingen, Koppars Geografi i projektet Lära om arkiven på Designarkivet i Nybro och Nu när vi varit med varandra som visats på bland annat Kunstnernes Hus i Oslo.
Curatorer: Tawanda Appiah och Ulrika Flink
Utställningsproducent: Susannah Young
Utställningen är ett samarbete mellan Black Archives Sweden, Dunkers kulturhus, Kristianstads konsthall/Regionmuseet Kristianstad och Ystads konstmuseum. Utställningen kan ses på Dunkers kulturhus, Kristianstads konsthall/Regionmuseet Kristianstad och Bollen, Ystad. Utställningen genomförs med stöd av Region Skåne och Kulturrådet.
© James Barnor / Courtesy of Galerie Clémentine de la Féronnière, Paris
Observera att din kommentar blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra.
Ange din e-postadress för att få återkoppling på din feedback.