Om Helsingborg – en utställning från nu till då

Känn historiens pulserande hjärtslag när du stiger in i Om Helsingborg – en utställning från nu till då. Följ med på en resa genom historia, besök flera olika platser i staden, ta del av hundratals föremål och få en inblick bakom kulisserna på ett museum. Utställningen kombinerar teknologiska innovationer med en traditionell utställningsupplevelse. Ingivningen äger rum 15 juni 2024 och markerar den tredje permanenta utställningen på Dunkers kulturhus i samarbete med Helsingborgs museum som handlar om Helsingborgs historia.

Kan du tänka dig allt som har hänt på platsen Helsingborg under 10 000 år? Det är en lång tid och nästan en omöjlighet att greppa tag om. I Om Helsingborg – en utställning från nu till då vaknar staden till liv som aldrig förr via en unik berättelse över 13 utvalda platser runt om i staden, inklusive Kärnan, rådhuset, Hamntorget och Mariakyrkan, för att nämna några.
Vi har grävt djupts i Helsingborgs museums samlingar och valt ut över 1 000 föremål, arkivalier och foton, samtliga presenterade på ett sätt som ger dem nytt liv och perspektiv.

Ta del av det som har hänt i staden och det som händer via en traditionell utställningsupplevelse och tekniken augmented reality. Var med om det förgångna på ett interaktivt sätt med 3D, animationer och augmented reality-filmer.
Utställningen är skapad tillsammans med Helsingborgs stadsarkiv och med en scenograf från Helsingborgs stadsteater och placerar dig mitt i den historiska berättelsen om staden. Träd in i en värld av mysterier och upptäck platser och ansikten som du aldrig tidigare har känt till. Här kan du bland annat se Helsingborgs första elbil, en likvagn som berättar om sorgliga farväl och skatten från Todarp som väcks till liv i vår utställning. Och mitt i alla detta, låt oss också berätta historien om Peter Karlsson, en av Helsingborgs första borgmästare, vars tillvaro och gärningar föds på nytt genom augmented reality-teknik. Möt honom och 30 andra historiska människor med koppling till Helsingborg.

Om Helsingborg – en utställning från nu till då är inte bara en utställning med statiska föremål och tavlor på väggen. Det är en unik upplevelse där varje artefakt, varje person och varje ögonblick har en egen berättelse i historien om Helsingborg.