Vi får aldrig glömma – flykten från döden och vägen till frihet. Minne och samtid.

Utställningen lyfter fram fem berättelser som på olika sätt tar sig an de stora frågorna kring Förintelsen och hur förföljelse och flykt återupprepas i dag i Europa. Utställningen rör sig mellan de stora berättelserna i världen, kring vad som kom att äga rum i Helsingborg samt från minne till samtid.

När Förintelsen kom till Helsingborg, live-sändning 10 november:

play_circle

Den här delen av hemsidan visar innehåll från YouTube. Genom att fortsätta godkänner du GDPR och Sekretesspolicyn.

Utställningen Vi får aldrig glömma bidrar förhoppningsvis till reflektion och levandegör hur omvärldens skeende berör oss alla, såväl historiskt som i minnet och i nuet. Utställningen består av fem kompletterande delar som var och en utgör ett tydligt perspektiv. Tillsammans ger de skiftande perspektiven en möjlighet till reflektion över minne, historia och nutid.

Teckningar av av Ernst Kaufmann

Ett trettiotal teckningar av Ernst Kaufmann, som ingår i en samling som ägs av doktor Gerhard Schneider. Teckningarna är inlånade från Das Zentrum für verfolgte Künste i Solingen i Tyskland Verksamheten har en stor samling av konst av förföljda konstnärer samt verk från skyttegravar och koncentrationsläger.

Ernst Kaufmann deporterades från Theresienstadt till Auschwitz, som han överlevde. Han skapade därefter en mängd teckningar under åren 1945 till 1946, som beskrev livet i Theresienstadt, dess omgivningar och den tortyr som förekom. Det är sällsynt att en sådan mängd originalteckningar visas i Sverige.

Teckningar av Ernst Kaufmann.
Teckningar av Ernst Kaufmann.

Minnet av förintelsen

Ankomst Helsingborg, som består av intervjuer med andra generationens överlevare, utförda av Alexander Borggren. I utställningen presenteras fem intervjuer som beskriver hur minnet av förintelsen lever kvar i generationer, samtidigt som man är en del av det svenska samhället.

Dokumentation kring flyktingmottagandet 1943–45

Helsingborgs museums rika bilddokumentation från 1943–45 kring flyktingmottagandet över sundet och det senare mottagandet av överlevande från koncentrationslägren.

Dokumentation av flyktingmottagandet från Ukraina under våren 2022

Helsingborgs museums dokumentation av flyktingmottagandet från Ukraina under våren 2022. I utställningen visar ett antal fotografier av Anna Bank, som utgör en del av materialet. Bilderna påminner stark om bilderna från 1940-talet.

Väggmålning av konstnärinnan Alisa Yoffe

Väggmålning är en kommentar till situationen i Ukraina och Ryssland. Yoffe har under lång tid i sin konst arbetat med att fånga upp Vladimir Putins Ryssland, där hennes målningar kan betraktas som ett slagfält mot systemet. Yoffe behövde lämna landet redan de första dagarna av kriget och kommer inte kunna återvända till Ryssland under överskådlig tid. Yoffe betraktas som en av de mest intressanta konstnärerna från Ryssland av den yngre generationen.

Utställningen görs tillsammans med Helsingborgs museum.

Till utställningen kommer det också att arrangeras ett publikt program med visningar och föredrag om hur konsten gestaltat förintelsen genom decennier.

question_answer Fick du hjälp av informationen på sidan?