Kate Liu – 28 augusti klockan 19:00

Kate Liu – 28 augusti klockan 19:00

Kate Liu är uppvuxen i Singapore och började spela piano endast fyra år gammal. När hon var åtta år flyttade familjen till Chicago där hon fortsatte sin utbildning. Vi fick upp ögonen och framför allt öronen för Kate Liu efter Chopintävlingen i Warszawa 2015. Kate slutade på tredje plats, som var synnerligen hedrande om man betänker att bortåt 500 skickliga pianister från hela världen var anmälda från början!

Kate vann publikens gunst och var den enda som fick stående ovation för sitt spel. Många ansåg att hon borde ha vunnit. Tre av domarna satte högsta poäng vilket aldrig hänt tidigare. Vi blev intagna av Kates absoluta inlevelse i Chopins musik. När Kate spelar känns det som om hon kommer in i ett somnambuliskt tillstånd och musiken bara kommer till henne. Hon har en utsökt klang både i svaga och starka nyanser och fraserar väldigt naturligt. Ingen show utan direkt in i musikens kärna.

Konsertintroduktion klockan 18:30.

Plats: Helsingborgs konserthus, Roskildegatan 1

Entré: 370 kronor, med Kulturkortet 315 kronor. Biljetter köper du i Konserthusets kassa och webbsida. Samt i entrén på Dunkers kulturhus.

Program

Wolfgang Amadeus Mozart (1756-91)

  • Pianosonat nr 8 i A-moll K. 310
    Allegro maestoso – Andante cantabile con espressione – Presto

Frédéric Chopin (1810-49)

  • Nocturne i G-dur op. 37:2
  • Ballad nr 1 i G-moll op. 23

PAUS

Johannes Brahms

  • Pianosonat nr 3 i F-moll op. 5
    Allegro maestoso – Andante. Andante espressivo. Andante molto – Scherzo. Allegro energico – Intermezzo (Rückblick). Andante molto – Finale. Allegro moderato ma rubato.

Av Mozarts 18 pianosonater går bara två i moll. Den första av dem, A-mollsonaten, skrevs under tiden i Paris 1778 på jakt efter anställning. Han medföljdes då av sin mor eftersom fader Leopold säkert var orolig för vad som kunde hända en ung begåvad man ensam i storstaden. Mor Anna Maria dog oväntat under vistelsen i Paris och man kan spekulera över hur stor betydelse denna för Mozart dramatiska händelse har för valet av den mycket ovanliga molltonarten. De bägge yttersatserna, som är mycket koncentrerade, bär på en envist ruvande känsla. Mellansatsen bildar en stark kontrast med sitt lugn och sina breda proportioner.

Frédéric Chopin skrev 21 nocturner mellan 1827 och -46. De är påtagligt inspirerade av irländaren John Fields nocturner men även av bel canto-ariorna i italienaren Bellinis operor. Upplägget är enkelt: en melodi över en genomgående basrörelse. Ur denna enkla idé utvinner den geniale Chopin i sina nocturner en helt egen värld av känslor och dramatik. Nocturnen i G-dur har en lite ovanlig form med två melodier som avlöser varandra drömlikt. Den ena kunde vara en duett för två sopraner likt den blomsterduetten i Lakme av Delibes. Den andra kunde vara komponerade av en svensk nationalromantiker.

Frédéric Chopin komponerade fyra ballader och de tillhör absolut hans mest originella större verk. Redan 1831 i Wien skissade Chopin den första balladen och den blev färdig 1835. Året efter skrev Robert Schumann” Jag har en ny ballad av Chopin. Det tycks mig att det är ett verk som ligger närmast hans genius. Jag berättade för honom att det var mitt favoritverk bland hans kompositioner. Efter en lång reflekterande paus sa han mig: Jag är glad eftersom det är mitt allra käraste verk.” Balladen har en berättande ton men vad den berättar om kan man inte naturligtvis lägga fast. Med tanke på tillkomsttiden kan man i alla fall inte undgå att associera till den revolution som bröt ut i Polen 1830 och som blev ett stort nederlag för polackerna i deras frihetskamp. Två idéer styr dramatiken: en vemodig inledande melodi och lite senare en lång sjungande durmelodi som kunde pryda en intensiv filmisk kärlekshistoria. Men så det oerhörda: det pessimistiska och dramatiska slutet som tyder på att kärleken inte får ett lyckligt slut, varken politiskt eller personligt.

Johannes Brahms presenterade sin tredje pianosonat i F-moll för paret Robert och Clara Schumann i Düsseldorf 1853 och de förbluffades över den mognad den då bara 20-årige Brahms visade upp. De insåg genast att ett nytt musikaliskt geni trätt fram i Tyskland och Robert skrev i Neue Zeitung für Musik om upplevelsen: “Detta är en av de utvalda! Sittande vid klaveret förde han oss till underbara regioner. Hans spel var genialt och förvandlade pianot till en orkester med klagande och jublande röster.” Pianosonat nr 3 i F-moll har en mästerlig förening av romantisk känsla och klassisk strikt arkitektur.

Första satsen har två viktiga teman: ett inledande dramatiskt och ett lyriskt sjungande. Andra satsen har en överskift, ett citat från poeten Sternau: Månens strålar skiner genom kvällsskymningen. Två hjärtan  förenade i kärlek omfamnar varandra saligt. Tredje satsen är ett vilt scherzo med en lugn och lyrisk mellandel. Fjärde satsen Intermezzo kallas Rückblick – Minne och inleds med andra satsens huvudmelodi fast i en annan tonart och i en mörkare ton. Beethovens ödesrytm från hans femte symfoni ackompanjerar. Finalen är ett rondo med flera viktiga melodiska idéer som förenas i en mäktig slutlig kulmination.

Translate

You can use Google Translate to translate the contents of dunkerskulturhus.se. To do that, select the language you would like to translate into in the list below.
Please bear in mind, since the Google Translate is an automatically generated translation, we do not take any responsibility for errors in the text.

Close