Konsert: Kate Liu

Vi fick upp öronen för Kate Liu, uppväxt i Singapore och nu boende i USA, när hon 2015 vann pris i den stora Chopintävlingen i Warszawa. Kate fick tredje pris men enligt många borde hon ha vunnit. Tre av domarna satte högsta poäng, vilket var ytterst ovanligt. Den polska publiken röstade fram henne som den främsta Chopintolkaren och det beror säkert på att hon med sitt pianospel berör mer än de flesta. Denna lilla spensliga kvinna tycks få till sig musiken i trance och hämta hem skönhet från en plats långt bortom vardagen. Det skulle förvåna oss om inte Kates Chopinspel i efterhand kommer att upplevas som en av årets festivalhöjdpunkter. Där finns allt: vacker klang, utsökt frasering, virtuositet och kraft där den behövs.

PROGRAM

  • GEORGE FRIEDRICH HÄNDEL (1685-1759)
    Cembalosvit nr 5 i E-dur HWV 430 (1720)
    Preludium
    Allemande
    Courante
    Aria med fem variationer, ”The Harmonious Blacksmith”
  • FRANZ SCHUBERT (1797-1828)
    Sex Moments Musicaux op. 74, D. 780 (1828)
    Nr 1 i C-dur: Moderato
    Nr 2 i Ass-dur: Andantino
    Nr 3 i F-moll: Allegro moderato
    Nr 4 i Ciss-moll: Moderato
    Nr 5 i F-moll: Allegro vivace
    Nr 6 i Ass-dur: Allegretto

Paus

  • FRÉDÉRIC CHOPIN (1810-49)
    Nocturne i Ess-dur op. 55:2 (1844)
    Pianosonat nr 3 i H-moll op. 58 (1844)
    Allegro maestoso
    Scherzo. Molto vivace
    Largo
    Finale. Presto non tanto. Agitato

Om programmet
I förtalet till utgåvan av sina åtta klaversviter skrev George Fredrich Händel: ”Jag har blivit tvingad att publicera följande kompositioner eftersom falska och inkorrekta kopior av dem har förts utomlands. Jag kommer att publicera fler eftersom jag anser det vara min plikt, att med min ringa talang tjäna en nation från vilken jag fått ett så generöst mottagande.” Sviten i E-dur har ovanligt nog bara fyra satser, tre danssatser och en variationssats, som ingen vet, allra minst Händel, varför den kallades The Harmonious Blacksmith. En variationssats kan sägas vara musikens motsvarighet till ett pass på gymmet. En uppvärmande lugn start i temat och efterhand mer och mer rörelse och kraft. Perfekt för pianisten som inledning av en recital.

Franz Schubert levde efter Napoleonkrigen i en polisstat med stark censur. Den offentliga konstens plats i samhället inskränktes och Schubert kunde därför endast ge en stor offentlig konsert under sitt liv. Flera av hans vänner och t.o.m. även han själv arresterades vid flera tillfällen. Musiken fick odlas i mindre sällskap bl.a. i de så kallade Schubertiaderna där Franz var centralpunkten med sina sånger, kammarmusik och pianostycken. Där kunde vännerna höra de musikaliska ögonblicken, Moments Musicaux, och njuta av Schuberts oerhörda melodirikedom och hans slagrutemässiga känsla för att skapa stämningar. Leonard Bernstein menade att detta berodde på att Schubert hade ett ”poröst skal mellan sitt medvetna och undermedvetna.” Musiken sipprade ständigt ut.

Frédéric Chopin var en flitig operabesökare och hans nocturner vittnar om förälskelse i de italienska operorna av Bellini och dess sångerskor. Framför allt fascinerades han av de kvinnliga sopranerna, Henriette Sontag och Angelica Catalani, som med sin bel-canto-teknik kunde bära fram en cantilena på ett oöverträffat sätt och dessutom, när lusten kom, smycka ut melodierna med egna improvisationer. Nocturnen i Ess-dur opus 52 är speciell bland Chopins nocturner eftersom den inte har ett kontrasterande parti i mitten. Melodin vävs hela tiden ut i nya formationer. Lite dramatik och omväxling ser Chopin till att skapa genom att arian ibland får en understämma och musiken tar form av en duett.

Frédéric Chopins tredje och sista pianosonat anses vara en av hans tekniskt och musikaliskt svåraste kompositioner. Den långa första satsen har fina kontraster mellan det martialiska öppningstemat och andra temats skönt sjungande cantilena. Andra satsen, ett merkurianskt scherzo, är förvånansvärt kort, bara ett par minuter, men den muntra blixtrande öppningen hinner ändå göra intryck. Mellandelen visar en mer allvarlig min innan scherzot åter blixtrar till. Man anar dramatik när den långsamma satsen öppnar, men det är bara en ram för en nattlig sång som med sitt djup och omfång balanserar fint mot den första satsen. Finalen domineras av en galopperande rytm. Stämningen är mörk och dramatisk, men avlöses av ett mer triumferande tema. Efter flera skiftande känslolägen avslutas sonaten i jubel.

Plats: Konsertsalen

Entré: 350 kronor, med Kulturkort 295 kronor. Biljettsläpp 22 juni 10:00.

Festivalpass till allt på Pianofestivalen: 1640 kronor (15% rabatt), med Kulturkortet 1445 kronor (25% rabatt).

Ingår i Helsingborg Pianofestival 2020 på Dunkers kulturhus som görs i samarbete med Musik i Syd. Helsingborg Pianofestival ingår i Five Star Festival.

Evenemanget äger rum:
Den 29 augusti 2020 kl. 19:00

Translate

You can use Google Translate to translate the contents of dunkerskulturhus.se. To do that, select the language you would like to translate into in the list below.
Please bear in mind, since the Google Translate is an automatically generated translation, we do not take any responsibility for errors in the text.

Close