Helsingborg pianofestival: Roland Pöntinen

25 augusti 2022, 19:00 - 21:00

25 aug
Helsingborg pianofestival: Roland Pöntinen

Roland Pöntinen är född 1963 och debuterade 1981 med Kungliga filharmonikerna. Han har sedan dess uppträtt med de stora symfoniorkestrarna i Europa, USA, Korea, Sydamerika, Australien och Nya Zeeland. Roland har samarbetat med dirigenter som Esa-Pekka Salonen, Rafael Frühbeck de Burgos, Evgeny Svetlanov och Leif Segerstam.

Han har komponerat soloverk, kammarmusik och verk för soloinstrument och orkester som Blue Winter för trombon och stråkorkester (1987) och en konsert för piano och blåsorkester (1994).

Roland Pöntinen är medlem av Kungliga Musikaliska Akademien. 2002 fick han motta den kungliga medaljen Litteris et Artibus för sitt konstnärskap.

PROGRAM

Camille Saint-Saëns (1835-1921)
ur Album pour piano op.72:
Prélude–Carillon–Toccata

ur Six Etudes op.111:
Tierces majeures et mineures–Prélude et Fugue–Les cloches de Las Palmas–Toccata

Paus

Gabriel Fauré (1845-1924)
Barcarolle nr 9 i A-moll op.101
Barcarolle nr 10 i A-moll op.104 nr 2
Impromptu nr 5 I Fiss-dur op.102

Maurice. Ravel (1875-1937)
Gaspard de la nuit (1908):
Ondine–Le gibet–Scarbo

Datum och tid: Torsdag 25 augusti klockan 19:00

Plats: Konsertsalen

Entré: 370 kronor, med Kulturkortet 315 kronor. Biljetter köper du i entrén på Dunkers kulturhus eller online via ticketmaster.se.

Konserten ingår i Helsingborg pianofestival 25–29 augusti 2022.

Festivalpass finns som gäller till alla kvällskonserter samt till vandringskonserten Pianoforte Aquanauts.
Säljs endast i entrén på Dunkerskulturhus, 1428 kronor och med Kulturkortet 1260 kronor.

Mer om konsertprogrammet och pianisten

Franskt raffinemang?
Finns det något speciellt drag i fransk pianomusik? Vi vill så gärna hitta fram till kännetecken som gör att vi kan orientera oss i mångfalden av musik. Ofta ett fåfängt arbete, varje tonsättare har sin egen stil. Men det är inte ofta som det är möjligt att ta del av enbart franska tonsättare på en och samma pianorecital, så möjligheten att finna några gemensamma nämnare kan inte bli bättre än nu. Bara det är nog så raffinerat.

Camille Saint-Saëns
var ett av de märkligaste pianounderbarnen någonsin. På sin debutkonsert, när han var tio år gammal, annonserade han att som extranummer kunde han spela vilken som helst av Beethovens 32 pianosonater. Hans egna pianostycken hör vi inte ofta men Roland Pöntinen tar här fram några fina exempel ur denna okända skatt. Den lugna öppningen i Prélude ur Album opus 72 väller ut i romantiska svallvågor. Carillon förvandlar flygeln till ett mäktigt klockspel. Toccatan i Fiss-moll påminner oss om att Robert Schumann har varit en av Saint-Saëns inspirationskällor. Den virtuosa satsen i 12/8 har karaktären av en diabolisk gigue. Etyderna i opus 111 dedicerades till några av tidens pianovirtuoser. Tierces anknyter tydligt till Chopins berömda och svåra tersetyd i den ovanliga tonarten Giss-moll. Saint-Saëns för in nya tekniska element som gör det ännu svårare för pianisten. Prélude et fugue i Ess-dur lämnar den impressionistiska atmosfären. En oktavförstärkt melodi över kraftfulla omväxlande ackord i vänster hand ger musiken en optimistisk karaktär. Den fyrstämmiga fugan som följer har ett tema som nästan kunde vara av Bach. I Les cloches de Las Palmas förs vi genom suggestiva upprepningar in i en magisk värld. Den avslutande toccatan är byggd på material från Saint-Saëns femte pianokonsert. Den är en briljant och rolig tour de force. Något för en virtuos av Pöntinens kaliber att visa upp.

Gabriel Fauré
är för oss mest känd för sitt ofta framförda Requiem. Mycket av hans kammarmusik, sånger och pianomusik återstår för oss i Sverige att utforska. Det kanske beror på att Faurés musik oftast är mer måttfull än romantiskt utåtriktad. Det tar tid att tränga in i hans detaljerade finstämda melodik och harmonik. För piano komponerade Fauré bl.a. 13 nocturner, 13 barcaroller och sex impromptus. Faurés barcaroller skrevs mellan 1880 och 1920 och de binds samman av mystik, humanitet och poesi. Barcarolle nr 9 har en mörk grundton. Den inledande nästan folkmusikliknande melodin varieras efterhand med nya harmonier. Barcarolle nr 10 har också en mörk ton. Inledningens melodi känns lite som en magisk besvärjelse och den återkommer i slutet med än mörkare klang. Impromptu nr 5 är en stark kontrast med sin för Fauré ovanligt virtuosa stil. De är ett perpetuum mobile där man får ha skarpa öron för att hinna höra melodi och harmoni.

Maurice Ravel
Gaspard de la nuit är en svit i tre satser från 1908 baserad på dikter av den franske poeten Aloysius Bertrand. Sviten är känd för sin extrema svårighetsgrad och Ravel medgav att han med Scarbo försökte skriva musik som var tekniskt svårare än något som ditintills komponerats. Ondine är en vattennymf som försöker förföra en dödlig man till att bli kung över alla vatten. ”Hennes sång viskade, hon bad mig att ta emot hennes ring på mitt finger. När jag svarade att jag älskade en dödlig kvinna fällde hon några tårar, brast ut i skratt och försvann i vattenskummet.” Le Gibet – Galgen – är en gripande bild av ödslighet och elände. En entonig och efterhängsen klocka ljuder. ”Vad hör jag? Är det den kalla nattvinden eller är det den hängde mannen som suckar i galgen.” Scarbo är ett dvärgspöke som dansar i natten och skrämmer alla som ser honom. ”Dvärgen brukade växa sig stor mellan månen och mig som klocktornet på en gotisk katedral och han hade en liten gyllene klocka dinglande från sitt spetsiga huvud. Hans kropp blev blå och hans ansikte blekt och plötsligt försvann han.”

Roland Pöntinen
firar 40 år som pianoartist. Han debuterade redan som 18-åring med Kungliga Filharmoniska Orkestern i Stockholm och har därefter spelat med många av världens ledande orkestrar. Han har bl.a. spelat Griegs och Ligetis pianokonserter på Proms i Royal Albert Hall och uruppfört ett stycke av Rodion Sjtjedrin på Verbierfestivalen. Otroligt nog har han också hunnit med att göra över 100 grammofoninspelningar. Dessutom komponerar han på lediga stunder. Hans L’éléphant rose för trumpet och piano uruppfördes 2016 i Wigmore Hall av Håkan Hardenberger. Roland är medlem av Kungliga Musikaliska Akademien och förärades 2002 den kungliga medaljen Litteris et Artibus. Roland har med sin stora musikaliska aptit och bländande teknik skaffat sig en mycket stor repertoar från Bach till Ligeti. Vi är speciellt glada över att han vid denna konsert lyfter fram okända men spännande pianostycken av Saint-Saëns.

Helsingborg pianofestival: Roland Pöntinen

  • Längd 2 timmar
  • Plats Dunkers Kulturhus, Dunkers kulturhus, Konsertsalen

Pris

  • Standard 370 kr

Ingår i medlemskort

  • Kulturkortet

Biljettyper

Kulturkortet 315 kr

  • Sittande

Plats

  • Dunkers Kulturhus, Dunkers kulturhus, Konsertsalen
  • Kungsgatan 11
  • 252 21 Helsingborg

Arrangör

Dunkers kulturhus