Helsingborg pianofestival: Anna Fedorova

29 augusti 2022, 19:00 - 21:00

29 aug
Helsingborg pianofestival: Anna Fedorova

Anna Fedorova är född 1990 i Ukraina. Hon framträder som solist, som kammarmusiker och med symfoniorkestrar över hela världen. Hennes liveinspelning av Rachmaninovs andra pianokonsert har haft fler än 35 miljoner besök på YouTube.

Anna Fedorova är en återkommande gäst bland annat vid Verbier- och Menuhinfestivalerna I Schweiz.
Anna var en av de först musikerna som anordnade välgörenhetskonserter för offren för kriget i Ukraina. Tillsammans med vänner och kollegor samlade hon in över 100 000 euro vid en konsert i Amsterdam. Sedan dess har hon gett över 20 välgörenhetskonserter och samlat in över 500 000 euro.

PROGRAM

Valentin Silvestrov (f. 1937)
The Messenger

Ludwig van Beethoven (1770-1827)
Pianosonat nr 14 i Ciss-moll, op. 27:2, Quasi una fantasia:
Adagio sostenuto–Allegretto–Presto agitato

Frédéric Chopin (1810-49)
Ballad nr 4 i F-moll

Paus

Modest Musorgskij (1839-81)
Tavlor på en utställning:
Promenad–Gnomen–Promenad–Det gamla slottet–Promenad–Tuilerierna–Oxkärran–Promenad–De okläckta kycklingarnas balett–Samuel Goldenberg och Schmuyle–Marknaden i Limoges–Katakomberna–Baba Yagas hydda–Den stora porten i Kiev

Datum och tid: Måndag 29 augusti klockan 19:00

Plats: Konsertsalen

Entré: 370 kronor, med Kulturkortet 315 kronor. Biljetter köper du i entrén på Dunkers kulturhus eller online via ticketmaster.se.

Konserten ingår i Helsingborg pianofestival 25–29 augusti 2022.

Festivalpass finns som gäller till alla kvällskonserter samt till vandringskonserten Pianoforte Aquanauts.
Säljs endast i entrén på Dunkerskulturhus, 1428 kronor och med Kulturkortet 1260 kronor.

Mer om konsertprogrammet och pianisten

Många facetter
Tavlor på en utställning, ett mer självklart stycke att spela på en festival i Dunkers kulturhus finns väl inte. Fantastisk målerisk musik vars sista sats beskriver intrycket av den Stora Porten i Kiev, en stad vars historia har blivit en angelägenhet för oss alla idag. Därifrån kommer också kvällens solist som framför musik skriven av en tonsättare från samma stad.

Valentin Silvestrov
föddes i Kiev 1937. Han anses vara en av de ledande inom ”Kievavantgardet”, som under 1960- och 70-talen häftigt kritiserades av den sovjetiska regimen. Under 70-talet gjorde han en stilistisk kursändring mot en mer tillgänglig stil. Silvestrov lämnade modernismen och hans nya stil kallar han ”metamusik” eller metaforisk musik. Silvestrovs pianostycke The Messenger komponerades 1996, efter hans hustru Larysas bortgång. Silvestrov berättar: ”Det är som om en besökare från en annan dimension kom till oss med ett budskap, kanske Larysa själv. Kanske någon avlägsen musa, som talar ett tonspråk från sent 1700-tal och som filtreras genom en postmodern sensibilitet.”

Ludwig van Beethoven
Sonaterna i opus 27 har bägge överskriften Quasi una fantasia – nästan som en fantasi – vilket tydligt understryker tonsättarens avsikt att lämna en konventionell form. Den första satsen av Sonaten opus 27 nr 2 i Ciss-moll är kanske det mest kända stycket för piano. Tillnamnet Månskenssonaten var inte Beethovens idé. Den brukar tillskrivas en författare Rellstab, vars dikter bl.a. Schubert tonsatte. Efter denna märkliga improvisatoriska sats följer ett lite tvekande allegretto som tillfälligt för in ljus i musiken innan finalen rusar igång. Finalen är sonatens riktiga tyngdpunkt och mål. Den är hållen i ”sonatform”, något som tidigare reserverats för sonaternas första sats. Intressant är att Beethoven inte direkt presenterar ett första tema utan låter det födas fram. Något liknande sker i den första satsen av hans nionde symfoni och senare i flera av Bruckners symfonier.

Frédéric Chopin
Den fjärde balladen i F-moll blev färdig 1842 i Paris. Den anses allmänt vara en av Chopins finaste kompositioner och ett av romantikens mästerverk. Många pianister vittnar om att den är både tekniskt och musikaliskt den svåraste av de fyra balladerna. Den är också den längsta men ändå bara omkring tolv minuter. Den store pianisten John Ogdon skriver om F-mollballaden att den trots det ringa omfånget ”innehåller ett helt livs erfarenheter”.

Modest Musorgskij
Tavlor på en utställning har fascinerat sin publik alltsedan den komponerades 1874. Den kända gruppen Emerson, Lake & Palmer gjorde en fantastisk rockversion nästan 100 år senare och Maurice Ravels orkesterversion hör idag till symfoniorkestrarnas standardrepertoar. Ändå är det i sitt ursprung som pianoverk vi kan höra det mest originella hos Musorgskij. Han tillhörde en grupp musiker som ville skapa en rysk musik som skulle vara fri från de regler som styrde den västeuropeiska konstmusiken. Musorgskij fann i målaren Viktor Hartmann en ideologisk själsfrände. Dennes plötsliga död, bara 39 år gammal, chockade Musorgskij och han hamnade i en depression som förflyktigades när kritikern Stasov ordnade en minnesutställning med över 400 av Hartmanns verk på den kejserliga konstakademin i S:t Petersburg. Denna gav ett överväldigande intryck på Musorgskijs fantasi och på bara 20 dagar tillkom pianosviten Tavlor på en utställning där Musorgskij målar sina intryck av tavlorna i toner. Ibland är de så nära en realistisk musik som det går att komma. Som när man riktigt hör hur en kärra med stora hjul driven av oxar (Bydlo) kämpar sig fram på en mycket lerig och dålig polsk väg eller hur barn springer och leker och förmanas av sin kvinnliga övervakare i Tuilerierna.

Några av tavlorna är bisarra som Gnomus och Huset på kycklingben (Baba-Jagas). Gnomus är en fantastisk karaktär, hjulbent och haltande. Hartmann presenterar gnomen som en nötknäppare. Baba-Jaga är enligt slavisk tradition en fasansfull häxa som bodde i skogen innanför ett staket gjort av människoben, i ett hus på hönsfötter, så att hon kunde se åt alla håll. De okläckta kycklingarnas balett var ursprungligen en scen som Hartmann designat kostymer och sceneri till. På marknaden i Limoges grälar en massa kvinnor; om priser eller karlar? Katakomberna inspirerades av Paris katakomber. Hartmanns design för triumfporten i Kiev bildar en mäktig avslutning. Musorgskij binder samman målningarna med en Promenad och man upplever hur betraktaren förflyttar sig mellan de olika målningarna och stämningarna. I den sista tavlan, Stora porten i Kiev, hör man promenaden inne i själva tavelmusiken som om betraktaren blir ett med tavlan, försvinner in i den.

Anna Fedorova
”Så länge jag kan minnas har jag hört pianoklang i vårt hus. Bägge mina föräldrar var konsertpianister. Så det var naturligt att jag två år gammal också ville bli pianist. Men jag fick vänta ända tills jag var fem innan jag fick lektioner.” Så berättar Anna Fedorova om sin uppväxt i Kiev. Hon debuterade med en offentlig konsert när hon var sex år. 2008 tog Anna sin examen vid Lysenko Musical College för begåvade barn. Under den femåriga studietiden uppbar hon ett stipendium från Ukrainas president. Anna har senare studerat vid Royal College of Music i London och dessutom har hon fått undervisning av storheter som Alfred Brendel och Sir András Schiff. I dag ger Anna konserter i många av de stora konsertsalarna som Concertgebouw och Carnegie Hall. Hennes liveinspelning av Rachmaninovs andra pianokonsert har avlyssnats av 35 miljoner tittare på Youtube. Direkt efter den ryska invasionen i Ukraina organiserade Anna välgörenhetskonserter till förmån för krigets offer och redan i april hade det blivit mer än 20 konserter som inbringat upp emot 5 miljoner.

Nu i sommar är Anna solist med Ukrainian Freedom Orchestra på bl.a. Proms i Royal Albert Hall. Annas första inspelning av sju för Channel Classics Records fick högsta betyg i BBC Music Magazine.

Helsingborg pianofestival: Anna Fedorova

  • Längd 2 timmar
  • Plats Dunkers Kulturhus, Dunkers kulturhus, Konsertsalen

Pris

  • Standard 370 kr

Ingår i medlemskort

  • Kulturkortet

Biljettyper

Kulturkortet 315 kr

  • Sittande

Plats

  • Dunkers Kulturhus, Dunkers kulturhus, Konsertsalen
  • Kungsgatan 11
  • 252 21 Helsingborg

Arrangör

Dunkers kulturhus